Torchwood wordt kinderserie

Enquete:

Totaal aantal stemmers: 0
U kunt niet aan deze enquete deelnemen omdat u niet bent ingelogd.
  • audaces
  • audaces's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
03 dec 2007 19:45 #16390 door audaces
Torchwood wordt kinderserie werd gestart door audaces
Let op: dit bericht bevat spoilers voor het tweede seizoen van Torchwood!

De succesvolle BBC serie Torchwood, spin-off van het kindervriendelijke Doctor Who, zal in het tweede seizoen, behalve als volwassenen serie, ook als kinderserie op tv worden uitgezonden. De BBC heeft dit bekend gemaakt.

Dit is opmerkelijk, want Torchwood werd vorig jaar juist nadrukkelijk als serie voor volwassenen gelanceerd. Als gevolg hiervan bevatte de serie in het eerste seizoen dan ook regelmatig seksscènes en werd er gevloekt door de hoofdpersonen.

Er komen vanaf nu twee versies van alle afleveringen. Ten eerste een versie voor volwassenen (incl. seks, geweld etc), die vanaf januari 2008 op BBC2 te zien zullen zijn. (De precieze startdatum van het tweede seizoen is nog onbekend.) Enkele dagen na de oorspronkelijke uitzending wordt er overdag een ‘kinder vriendelijke versie’ van dezelfde aflevering uitgezonden. Deze afleveringen zullen flink worden ingekort, omdat er o.a. scènes met veel geweld uitgeknipt zullen worden.

De reden voor deze nieuwe strategie is dat hoofdrolspeler Captain Jack Harkness (gespeeld door John Barrowman) een erg populair personage is bij kinderen. Die jonge fans konden tot nu toe niet naar Torchwood kijken vanwege de inhoud van de serie. In het tweede seizoen heeft ook het Doctor Who personage Martha Jones (gespeeld door Freema Agyeman) een gastrol van drie afleveringen.

Verder heeft de BBC de eerste officiële details over het tweede seizoen bekend gemaakt:
    - James Marsters (bekend als vampier Spike uit ‘Buffy The Vampire Slayer’ en ‘Angel’) heeft een gastrol als Captain John Hart, een ex-collega en ex-minnaar van Jack, die in Cardiff opduikt om vervolgens voor veel problemen te zorgen.
    - Gwen en haar vriend Rhys hebben zich verloofd en zullen hun bruiloft gaan vieren. Maar daar komt natuurlijk van alles tussen …
    - De relatie tussen Ianto en Jack zal zich steeds verder ontwikkelen.
    - Er zullen enkele feiten uit het mysterieuze verleden van Jack worden onthuld.
    - Ook de Weevils uit seizoen één zijn weer van de partij.
    - Gwen is in eerste instantie niet blij als Martha ineens opduikt en een hechte vriendschap met Jack blijkt te hebben.
Bron:
- Persbericht 1
- Persbericht 2
- Spoiler artikel

Zelf vind ik dit niet echt een goed plan. TW was juist bedoeld als een sf-serie puur en alleen voor volwassenen. Dat wordt nu ondermijnd door er een ‘kinderversie’ van te maken. Ook zal er dan weinig van het verhaal overblijven (een half uur?) als alle ‘volwassen inhoud’ eruit wordt gehaald. En ik neem aan dat de geweld/seks/vloekscènes in de ‘volwassenen versie’ dan weinig meer aan het verhaal bij zullen dragen, want anders zouden ze er niet zomaar uitgeknipt kunnen worden zonder dat het verhaal onbegrijpelijk wordt. Ja, ik weet het, niemand is verplicht de kinderversie te bekijken, maar toch. Het idee alleen al…

Enig pluspunt: de Doctor zou nu ook gastoptredens in TW kunnen krijgen. In het verleden werd het excuus gebruikt dat dit niet mogelijk was, omdat er anders teveel kinderen in de verleiding zouden komen om naar TW te gaan kijken. Als er toch rekening gehouden gaat worden met kinderen, dan valt dat argument weg.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• awesomemac
03 dec 2007 22:33 #16391 door awesomemac
Beantwoord door awesomemac in topic Torchwood wordt kinderserie
De reden is wel begrijpelijk, maar ben bang dat ze de serie al wat "afzwakken" omdat ze weten dat ze anders te veel moeten knippen. Hopelijk verliest de serie niet zijn "vaart" hierdoor.

• audaces
Meer
03 dec 2007 22:51 #16394 door audaces
Beantwoord door audaces in topic Torchwood wordt kinderserie

awesomemac schreef : De reden is wel begrijpelijk, maar ben bang dat ze de serie al wat "afzwakken" omdat ze weten dat ze anders te veel moeten knippen. Hopelijk verliest de serie niet zijn "vaart" hierdoor.

Helemaal mee eens.

• Stoney3K
04 dec 2007 03:15 #16398 door Stoney3K
Beantwoord door Stoney3K in topic Torchwood wordt kinderserie
Torchwood without the sex and the guns? Ik ben bang dat dat net zoiets gaat worden als Andromeda zonder Robert Hewitt Wolfe -- jammer maar helaas dus. ;)

• Dallista
04 dec 2007 05:18 #16399 door Dallista
Beantwoord door Dallista in topic Torchwood wordt kinderserie

Stoney3K schreef : Torchwood without the sex and the guns?

Zonder de guns, maar nog steeds met de sex.
http://www.thestage.co.uk/tvtoday/2007/ ... behind.php

One thing that won’t be cut out, though, are the same-sex relationships (“[They’re] just a part of everyday life,” noted John Barrowman before series creator Russell T. Davies joked that he should get off his soapbox). Most of what gets cut out will be elements of violence.

Persoonlijk heb ik er niet zoveel op tegen, eigenlijk. Zolang als ze de adult unedited versie maar als eerste blijven uitzenden (en dat is wel gewoon het plan). Niemand die mijn verplicht om de kiddie-versie te kijken, dus dan doe ik dan ook niet. Simpel.

En wat betreft dat afzwakken, daar ben ik ook niet zo bang voor. Een quote uit hetzelfde interview:

although Russell T Davies says that his personal favourite episode is possibly the darkest piece of drama that he’s ever been associated within his career. Another Chibnall script, episode 11 is, he told The Stage, “the script of [Chris’s] life”."

Als je je dan ook nog realizeert dat Chris Chibnall in seizoen 1 verantwoordelijk was voor "Countrycide" en dan zou dit dus nog een stukkie darker moeten zijn... Hhhmmm, nou nee, denk niet dat ik bang hoef te zijn dat ze de serie alvast van tevoren meer accessible voor de kiddies aan het maken zijn!

• newseries
04 dec 2007 20:23 #16402 door newseries
Beantwoord door newseries in topic Torchwood wordt kinderserie
Zitten er bij de kinderversie ook scenes die niet in de volwassenversie zitten?

• audaces
Meer
04 dec 2007 20:45 #16403 door audaces
Beantwoord door audaces in topic Torchwood wordt kinderserie

newseries schreef : Zitten er bij de kinderversie ook scenes die niet in de volwassenversie zitten?

Volgens mij niet. Wel heb ik gelezen dat er soms twee versies van bepaalde scenes zijn opgenomen. (Een versie met vloeken en een versie zonder vloeken. Dus er zullen in dat geval wel enige verschillen zijn.)

Moderators: audaces