SF fans en SF 'fandoms'

Enquete:

Totaal aantal stemmers: 0
U kunt niet aan deze enquete deelnemen omdat u niet bent ingelogd.
  • audaces
  • audaces's Profielfoto Onderwerp Auteur
Lees meer
02 mrt 2006 17:23 #4651 door audaces
SF fans en SF 'fandoms' werd gestart door audaces
Nu eens eindelijk een topic over ons zelf: de SF fans in het algemeen. :)

Mijn bedoeling hiermee: ik zit net een hele lange en interessante discussie te lezen op een Farscape forum. Topic te vinden hier terrafirmascapers.com/index.php?topic=7660.0 . (Dat hoef je echt niet helemaal door te lezen, maar het zette me wel aan het denken over het fenomeen SF 'fandoms'.)

Het topic gaat over de verschillen tussen de fandoms van Farscape en Stargate. Het is geen geheim dat veel SG-1 fans totaal niet blij zijn met Ben en Claudia in 'hun' serie en ga zo maar even door.

En toen viel me eigenlijk één ding op: geen wonder dat SF fans zo'n slechte reputatie hebben. Ze zitten de hele tijd maar op het internet en voeren hele cyber oorlogen over FICTIEVE personages uit FICTIEVE tv series, tot er uiteindelijk niks meer van de series, de personages en de acteurs wordt overgelaten.

Voorbeelden:
VOY - 7 of 9 fans vs. 7 of 9 haters
SG1 - Ben&Claudia fans vs Ben&Claudia haters
(fandom overkoepelend) - Stargate fans vs. Farscape fans
(in elke serie) - de 'shippers' vs. de niet-shippers (en dat kan soms echt heel fel worden)
SG1 - de Jonas fans vs. de Daniel fans
X Files - Mulder/Scully fans vs. de Doggett/Reyes fans
BSG - BSG 1978 fans vs. BSG 2003 fans

En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan. (Natuurlijk verschilt de hevigheid van 'de strijd' per website en forum, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. :wink: ) Ik vraag me echt af waardoor juist de SF fans zo strijdlustig zijn. Wat natuurlijk opvalt: sommige fans nemen bepaalde dingen echt veel te serieus. (Wie heeft er nu zin dikke vette ruzie te gaan zitten zoeken over een serie uit 1978? :roll: )

Een echte conclusie van dit berichtje heb ik niet, behalve misschien één ding: wat ik zo leuk vind aan dit forum (naast de overzichtelijkheid e.d.) is iedereen hier heel normaal met elkaar omgaat. Het zou leuk zijn als dat in de toekomst ook zo zou blijven, want ik kom op veel forums waar de sfeer heel wat minder is. :wink:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• ayashoka
02 mrt 2006 18:00 #4656 door ayashoka
Beantwoord door ayashoka in topic SF fans en SF 'fandoms'
Leuk onderwerp :) Zal er binnenkort over posten. (BTW: telepathie? Was vanmiddag begonnen aan eenzelfde topic maar heb dit niet doorgezet wegens tijdgebrek :lol: )

• audaces
Lees meer
02 mrt 2006 18:07 #4657 door audaces
Beantwoord door audaces in topic SF fans en SF 'fandoms'
Great minds think alike. :wink:

• koiboy
02 mrt 2006 18:16 #4659 door koiboy
Beantwoord door koiboy in topic SF fans en SF 'fandoms'
pff wat een tekst op dat forum. probeer ik wel een andere keer te lezen :D
maar inderdaad er zijn veel mensen die lang over dingen kunnen zeuren :? wel geinig. laat ze maar lekker.

• audaces
Lees meer
02 mrt 2006 23:37 #4673 door audaces
Wat ik ook niet begrijp: ik zie de laatste tijd vaak het commentaar (bijvoorbeeld betreffende BSG): "Deze serie is een soap geworden. In SF series mag het alleen om de SF gaan en verder niets." Alleen omdat er dan twee personages wat met elkaar krijgen, is een serie meteen al een "soap". SF series moeten dus blijkbaar alleen om aliens, ruimteschepen en spacebattles gaan en verder niks.

Wat een onzin zeg! De persoonlijke interactie tussen karakters maakt voor mij een serie pas "echt" (mogen mensen op ruimteschepen dan geen seks hebben?), waardoor je als kijker bij de serie betrokken raakt. Op deze manier valt er natuurlijk altijd wel wat te zeuren. :roll:

• awesomemac
02 mrt 2006 23:46 #4675 door awesomemac
Beantwoord door awesomemac in topic SF fans en SF 'fandoms'
nou, hoe zal ik hierop reageren? Die domme ruzies over de voor- en tegenstanders van div. dingen begrijp ik niet. Tis maar een serie, vind je het niets, kijk dan niet.

Tuurlijk was ik blij dat Daniel weer terug was bij SG-1 en Jonas wegging, maar dan hoef ik niet gelijk zijn personage te haten of zo.

En wat betreft het realisme in de series zoals dus bij de BSG 2003, ik vind dat juist geweldig! Precies zo laten! Heerlijk, spanning, aktie en emoties zoals ik het fijn vindt om te zien.

Zoals hierboven werd geschreven, wat moet je anders, alleen maar aliens zonder emotie? Nou nee... Juist in series zoals Voyager en StarGate is juist het menselijke wat minder en dat mis ik best wel.

• ayashoka
03 mrt 2006 01:04 #4694 door ayashoka

Audaces schreef : Een echte conclusie van dit berichtje heb ik niet, behalve misschien één ding: wat ik zo leuk vind aan dit forum (naast de overzichtelijkheid e.d.) is iedereen hier heel normaal met elkaar omgaat. Het zou leuk zijn als dat in de toekomst ook zo zou blijven, want ik kom op veel forums waar de sfeer heel wat minder is. :wink:

laten we dat zeker hopen!

Heb hier Psychology of Good and Evil van Staub in de kast staan (5% gelezen hoor ;) ) waarom mensen 'goede' of 'slechte' dingen doen (gebruik liever constructief/destructief), zal vast wel wat instaan over dit soort gedrag. Belangrijk is iig de regulering van omstanders: grijp tijdig in en laat het niet escaleren ;)

Audaces schreef : Ik vraag me echt af waardoor juist de SF fans zo strijdlustig zijn. Wat natuurlijk opvalt: sommige fans nemen bepaalde dingen echt veel te serieus. (Wie heeft er nu zin dikke vette ruzie te gaan zitten zoeken over een serie uit 1978? :roll: )

awesomemac schreef : nou, hoe zal ik hierop reageren? Die domme ruzies over de voor- en tegenstanders van div. dingen begrijp ik niet. Tis maar een serie, vind je het niets, kijk dan niet.

Dat zeker :) Tsja, teveel tijd en aandacht aan één serie en niet verder willen kijken dan de eigen serie, denk ik tenminste. Elkaar niet respecteren en muggeziften, enz.

Meningen zijn meningen, de één vindt dat de ander dat. Ieder beleefd SF op zijn manier, de één heeft geduld de ander niet, de één heeft liever actie dan karakterontwikkeling. Maakt dat je Carnivale haat of leuk vindt. Hoeft niet altijd te zijn, kan nog veranderen. Earth 2 sprak me vroeger ook niet echt aan, nu (met een paar jaar extra) vindt ik het prachtig.
Maar geef dan je mening waarom, verdedig het misschien, discusseer daarover, maar niet verder dan dat. Ga er (zoals awesomemac zei) aan voorbij en laat het in ere. Afkraken, zeuren, enz. is trouwens het makkelijkste wat je kunt doen en spreekt daarom misschien ook snel aan. En het wij/zij telt ook sterk, zeker bij grote groepen, nog meer opgestookt door sommige figuren. Doe voor de grap eens wat R&D naar troll, flamewars en flameposting op het net, zie je ook hoe sommige mensen moedwillig dingen uitlaten lopen op ruzie. ;)

Zogezegd komt het overal voor, check dit draadje (scroll even voorbij de whizzkid topics naar het bericht van leon, notabene de beheerder: hoe iets kleins heel snel kan escaleren:
www.macfreak.org/cgi-bin/forums/ ... topic=3644
SF fans zijn niet de enige die eraan lijden ;)

Audaces schreef : Wat ik ook niet begrijp: ik zie de laatste tijd vaak het commentaar (bijvoorbeeld betreffende BSG): "Deze serie is een soap geworden. In SF series mag het alleen om de SF gaan en verder niets." Alleen omdat er dan twee personages wat met elkaar krijgen, is een serie meteen al een "soap". SF series moeten dus blijkbaar alleen om aliens, ruimteschepen en spacebattles gaan en verder niks.

Dat laatste is het ook grotendeels :) Sommige mensen hebben een vast beeld van SF en daarmee vaste behoeften. Misschien dat er ook te snel gegrepen wordt naar dat het feit dat je ook gewone media hebt voor deze onderwerpen, maar dan toch. Al zou ik die mening aanhangen dan doe ik er niet moeilijk over (evenals The Peacekeeper in het BSG draadje), maar anderen, zoals je noemt, gaan er jammergenoeg veel te ver mee door :(

• awesomemac
03 mrt 2006 01:59 #4705 door awesomemac
helemaal mee eens en niets meer aan toe te voegen.

Tja, wat betreft MacFreak en MacOSX.nl, daar zitten gewoon een paar die het nodig vinden om elkaar op te hitsen. En die komen ook op SF fora voor helaas.

• audaces
Lees meer
03 mrt 2006 11:50 #4714 door audaces

ayashoka schreef : Sommige mensen hebben een vast beeld van SF en daarmee vaste behoeften. Misschien dat er ook te snel gegrepen wordt naar dat het feit dat je ook gewone media hebt voor deze onderwerpen, maar dan toch. Al zou ik die mening aanhangen dan doe ik er niet moeilijk over (evenals The Peacekeeper in het BSG draadje), maar anderen, zoals je noemt, gaan er jammergenoeg veel te ver mee door :(

Het punt is dat ik onder "soap" iets heel anders versta. Een soap is voor mij: jongen en meisje worden verliefd, maar dan blijken ze eigenlijk broer en zus te zijn. De vader van de kinderen had namelijk een verhouding met schoonmaakster van zijn baas, die tevens een lid van de KKK is, etc etc. (Denk aan Jerry Springer achtige taferelen.)

Alleen het feit dat twee mensen een relatie krijgen maakt voor mij een serie nog lang niet tot soap. Kijk, er zijn natuurlijk voorbeelden waarbij het 'liefde element' in een serie te ver is doorgedreven. (Voor mij persoonlijk: van Pete in SG1 kreeg ik kots neigingen, van de Trip/T'Pol relatie in Enterprise idem.) Maar als een relatie een beetje in de achtergrond gehouden wordt is er niks aan de hand.

Verder ben ik het met jullie eens: over smaak laat zich niet twisten. Maar dat heet dan niet dat je zomaar mensen op forums persoonlijk mag aanvallen, omdat ze een andere mening hebben. De anonimiteit van het internet brengt helaas slechte dingen in mensen boven. :wink:

• awesomemac
03 mrt 2006 23:55 #4736 door awesomemac
dat is helaas wel zo, dat is het voordeel en het nadeel van internet

• ayashoka
04 mrt 2006 14:23 #4743 door ayashoka

Audaces schreef :

ayashoka schreef : Sommige mensen hebben een vast beeld van SF en daarmee vaste behoeften. Misschien dat er ook te snel gegrepen wordt naar dat het feit dat je ook gewone media hebt voor deze onderwerpen, maar dan toch. Al zou ik die mening aanhangen dan doe ik er niet moeilijk over (evenals The Peacekeeper in het BSG draadje), maar anderen, zoals je noemt, gaan er jammergenoeg veel te ver mee door :(

Het punt is dat ik onder "soap" iets heel anders versta. Een soap is voor mij: jongen en meisje worden verliefd, maar dan blijken ze eigenlijk broer en zus te zijn. De vader van de kinderen had namelijk een verhouding met schoonmaakster van zijn baas, die tevens een lid van de KKK is, etc etc. (Denk aan Jerry Springer achtige taferelen.)

Heb je helemaal gelijk in :lol: - het eeuwigdurende en over-the-top gehalte. Dat zal je zeker niet terugvinden in de meeste SF-series, maar ook hier weer gezeur - gewoon omdat het sommige mensen niet boeit.

Audaces schreef : Alleen het feit dat twee mensen een relatie krijgen maakt voor mij een serie nog lang niet tot soap. Kijk, er zijn natuurlijk voorbeelden waarbij het 'liefde element' in een serie te ver is doorgedreven. (Voor mij persoonlijk: van Pete in SG1 kreeg ik kots neigingen, van de Trip/T'Pol relatie in Enterprise idem.) Maar als een relatie een beetje in de achtergrond gehouden wordt is er niks aan de hand.

Genoemde klinken eerder als opvullers of mislukte vormen van karakter ontwikkeling. Maar heb ze niet gezien dus kan niet oordelen ;)

Audaces schreef : Verder ben ik het met jullie eens: over smaak laat zich niet twisten. Maar dat heet dan niet dat je zomaar mensen op forums persoonlijk mag aanvallen, omdat ze een andere mening hebben. De anonimiteit van het internet brengt helaas slechte dingen in mensen boven. :wink:

Awesomemac schreef : dat is helaas wel zo, dat is het voordeel en het nadeel van internet

Idd. Verveling, balorigheid en problemen uit hun gewone dagelijks leven.

Maar even iets anders: hoe beleef je zelf SF? (zal hier zelf later over vertellen)

• awesomemac
04 mrt 2006 22:11 #4761 door awesomemac
Hoe ik SF beleef? Sjees....voordat ik hier een heel epistel neerzet zal ik er toch eerst over moeten denken hihi

Voornamelijk is het voor mij een stuk ontspanning (als zijn sommige cliffhangers dit niet :wink: ), even weg van deze wereld en me wanen in deze series.

Dit is waarschijnlijk ook waarom SF mij zo boeit en "normale" series niet. Daar zie ik al ruim genoeg van in het echte leven en is SF heerlijk anders.

• ayashoka
05 mrt 2006 11:31 #4778 door ayashoka
Sorry, was iets te gehaast - misschien kunnen we hier beter een apart draadje over beginnen ;)
Carry on met het SF Fans & SF Fandom onderwerp

• audaces
Lees meer
06 mrt 2006 16:31 #4856 door audaces

ayashoka schreef : Dat zal je zeker niet terugvinden in de meeste SF-series, maar ook hier weer gezeur - gewoon omdat het sommige mensen niet boeit.

Zeker. Wat ik dan weer niet begrijp is waarom sommigen (die iets niet leuk vinden) het voor anderen (die het wel leuk vinden) moeten verpesten. Mijn voorbeeld van de dag: (Lees maar even over het artikel zelf heen, want er staan seizoen 2 spoilers in. Het gaat om de comments.)

featuresblogs.chicagotribune.com ... l#comments

Kort samengevat: een krant schrijft een zeer positieve recensie over de BSG seizoen 2 finale. Maar gelijk geeft een BSG 1978 fan weer een idioot commentaar over hoe slecht de nieuwe serie wel niet is etc etc. En dan denk ik: waarom moet je de serie nou weer zwart maken voor anderen? Je kunt een bepaald element van een serie niet leuk of niet interessant vinden, geen probleem. Maar waarom degenen die het wel leuk vinden niet gewoon met rust laten? Waarom het vergallen voor iedereen? Wat is daar nou leuk aan? :x

Ik kan me hier echt over opwinden, over alle idioten die op het internet rondzwerven. Soms vergeet zelfs ik dat BSG uiteindelijk 'maar' een tv serie is. :wink:

ayashoka schreef : Genoemde klinken eerder als opvullers of mislukte vormen van karakter ontwikkeling.

Helemaal correct (IMHO) :wink: .

Maar genoeg over dit onderwerp. Nu iets over de positieve kanten van SF fans:

Je hoort van acteurs altijd dat ze zo onder de indruk zijn van de SF fans, dat ze zo intelligent zijn, alles onthouden en alle foutjes in een serie/film meteen doorhebben. Dat vind ik dan weer een mooi compliment. :D

• awesomemac
07 mrt 2006 00:25 #4905 door awesomemac
idd, mee eens. Hoor ik vaak ook in de interviews die ze geven op internet of die op dvd's staan.

Moderators: audaces