Boeken: Farscape Companions seizoen 1 t/m 4 (recensie)

Wat is het?

Parallel aan elk seizoen van Farscape zijn er vier officiële 'companions' verschenen, die je door de hele serie gidsen. Niet alleen de cast, maar ook de crew geven de lezer wat meer inzicht in hoe een gemiddelde Farscape aflevering tot stand komt. Van de producenten en de schrijvers tot de mensen van de make-up en de muziek aan toe; bijna iedereen komt aan het woord.

Beschrijving

De opbouw van alle vier 'companions' is vrijwel hetzelfde.

Elk boek opent met een voorwoord, geschreven door respectievelijk Rockne S. O'Bannon (bedenker van Farscape), Brian Henson (van het gelijknamige bedrijf), David Kemper (producer) en Ben Browder (hoofdrolspeler).

Het eerste hoofdstuk bestaat uit een beknopte beschrijving van de situatie voor en achter de schermen van het desbetreffende seizoen. Zo wordt verteld wat in dat jaar de belangrijkste veranderingen of problemen waren.

Het grootste (en interessantste) gedeelte van elk boek gaat echter over de afleveringen zelf. Zowel de acteurs als de mensen achter de schermen geven bij elke aflevering kort hun commentaar. Wat was het idee achter elke aflevering? Tegen welke moeilijkheden liep men aan? Hoe ervoeren de acteurs de opnames? Wat waren de beste momenten? Helaas worden hiervoor maar drie pagina's per aflevering uitgetrokken.

Gelukkig is het volgende hoofdstuk hierop een uitzondering. In 'From Script To Screen' wordt van elk seizoen één aflevering nog eens verder onder de loep genomen. (Bijvoorbeeld 'Die Me, Dichotomy', 'Revenging Angel' of 'John Quixote', uit het 2de, 3de en 4de seizoen.) Je kunt niet alleen het standaard commentaar van de cast en crew lezen, maar ook wordt volledig uit de doeken gedaan welke ontwikkeling deze afleveringen ondergaan hebben: van het oorspronkelijke idee, via het eerste script tot de uiteindelijke versie die wij als kijker op tv (of DVD) te zien kregen.

Daarna wordt een overzicht gegeven van alle belangrijke personages uit het desbetreffende seizoen, inclusief de bijbehorende interviews met de acteurs. Zij vertellen wat voor hen de hoogtepunten van het seizoen waren, welke hun favoriete afleveringen zijn, wat ze liever anders hadden gezien en wat naar hun mening de motivatie voor bepaalde daden van hun personage was.

Vervolgens is er een gedeelte te vinden over de Special Effects. Hierin wordt beschreven met welke uitdagingen men elk seizoen te maken had, vooral op het gebied van de make-up.

Alle boeken eindigen met een blik in de toekomst (Wat zijn bijvoorbeeld in grote lijnen de plannen voor het volgende seizoen?) en in sommige gevallen een nawoord. De allerlaatste pagina is een lexicon waarin je allerlei Farscape termen en de Engelse vertaling daarvan kunt opzoeken.

Naast dit alles staan alle boeken vol met plaatjes (meestal alleen in zwart-wit) en quote's van de Farscape personages. Tenslotte kan men onder het kopje 'Encounters', dat op meerdere plaatsen in elk boek te vinden is, het een en ander te weten komen over de rassen die Crichton & Co. wekelijks in het Farscape universum tegenkomen.

Eindoordeel

Je komt bij het lezen van de boeken ontzettend veel achtergrondinformatie te weten waardoor je de serie vanzelf meer en meer gaat waarderen. Niet alleen omdat je je ineens gaat realiseren hoeveel bloed, zweet en tranen er eigenlijk in Farscape zitten, maar ook omdat door de interviews met de cast en crew veel dingen ineens duidelijk(er) worden, bijvoorbeeld de bedoeling van bepaalde gebeurtenissen en handelingen in afleveringen. Dit alles zorgt ervoor dat het kijken naar Farscape nóg interessanter wordt.

Helaas is er ook een nadeel. Elk boek telt ongeveer 160 pagina's en in mijn ogen is dat veel te weinig, zeker wanneer je naar de prijs kijkt. Dat er per onderwerp maar een beperkt aantal bladzijden beschikbaar zijn, is vooral goed te merken in de hoofdstukken over de afleveringen. Al die verhalen over hoe Farscape gemaakt wordt smaken naar meer, maar voor elke aflevering worden slechts een paar pagina's uitgetrokken. Ikzelf zou daar uren over kunnen doorlezen.

Desondanks ben ik ontzettend blij dat ik deze 'companions' gekocht heb. Het blijven zeer interessante boeken waarin een schat aan informatie te vinden is en bovendien boeien de verhalen die iedereen te vertellen heeft enorm.

Kortom: onmisbaar voor iedere echte Farscape fan.

Extra informatie

Farscape: The Illustrated Season 1 Companion